Axinia (CFR SA ): Am facut notificari catre CFR Calatori si CFR Marfa pentru datorii; ii voi executa silit

11

CFR SA va executa silit CFR Calatori si CFR Marfa daca nu isi vor achita datoriile provenite din neplata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI), care se ridica la 180 de milioane de lei si, respectiv, un miliard de lei, a declarat, marti, directorul general al administratorului national de infrastructura, Constantin Axinia, dupa deschiderea evenimentului Zilele Feroviare, informeaza AGERPRES.

“CFR Calatori are o datorie de 180 de milioane de lei care creste pe masura ce trece timpul, iar CFR Marfa are o datorie de un miliard de lei. Am facut notificari, mi-au platit ceva din urma, dar ii vor executa silit. Eu le-am inaintat cate un document in care le-am prezentat situatia financiara a caii ferate romane, ca noi de la Infrastructura nu mai dorim sa fim o banca fara dobanda si nu putem sa subventionam CFR Calatori si CFR Marfa, creandu-ne un gol. Daca ei au pierderi i-am rugat sa nu le transfere catre Infrastructura”, a spus Axinia.

Potrivit acestuia, datoria CFR Calatori este ”o gaura imensa” in bugetul companiei, in conditiile in care aceste datorii au fost folosite la construirea bugetului in special pe fonduri proprii.

“CFR Calatori are o datorie de 180 de milioane de lei si este o gaura imensa in bugetul nostru, pentru ca acesti bani noi i-am planificat inca de la inceputul anului cand am construit bugetul companiei si mai ales pe partea de fonduri proprii. Aceste fonduri sunt in exclusivitate pentru achizitionarea de materiale si servicii pentru buna functionare a caii ferate. Ma refer la servicii de mentenanta pentru ridicarea restrictiilor de viteza, cumpararea de aparate de cale, sine si traverse ca sa inlocuim pe cele care sunt rele si reabilitarea unor poduri care nu au fost cuprinse in planul de reabilitare”, a precizat seful CFR SA.

La randul sau, directorul general al CFR Calatori, Valentin Dorobantu, prezent la eveniment, a negat ca ar avea conturile blocate in urma neplatii datoriei catre CFR SA. In plus, le-a spus jurnalistilor care i-au adresat intrebari referitor la acest subiect ca dubleaza cifrele “ca de obicei”, iar datoria se ridica doar la 100 de milioane de lei.

“Nu (nu are conturile blocate – n. r.), nu inteleg de ce va place senzationalul, sincer. Va repet, raspunsul este negativ. (…) Ca de obicei, dublati cifrele. Avem o datorie de 100 de milioane de lei (din neplata TUI-ului – n. r.) pe care o vom compensa instantaneu in momentul in care vom incasa banii de la ARF”, a raspuns el.

In alta ordine de idei, Constantin Axinia a precizat ca, din incasarile de la ceilalti operatori de marfa, exclusiv CFR Calatori, s-a reusit ridicarea a mai mult de jumatate dintre cele 490 de restrictii de viteza existente la inceputul anului.

“Din resursele pe care le-am avut incasand de la ceilalti operatori feroviari de marfa si de calatori exclusiv CFR Calatori am reusit sa ridicam aceste restrictii de viteza. Dar aceasta nu este suficient. Ne asteapta la usa niste echipamente care vor veni din Franta, adica utilaje pentru mentenanta caii ferate care costa in jur de 60 de milioane de lei si incepem sa facem plata. Trebuie sa facem plata pentru sina de cale ferata, trebuie sa facem plata pentru schimbatoare de cale ferata si ma tot gandesc de unde sa fac rost. Mai mult de atat, incepand cu 1 septembrie, s-a majorat salariul la calea ferata cu 15% si trebuie sa asigur fondurile necesare pentru plata salariilor. In plus, am promis ca la fiecare am sa le acord o clasa de salarizare sau o marire salariala, alta decat cea de 15%, pentru performanta si trebuie sa ma tin de cuvant pentru ca am oameni care au performat, care au facut siguranta feroviara in sensul ca am oprit unele evenimente de cale ferata prin munca lor”, a aratat el.

In ceea ce priveste CFR Marfa, Axinia a sustinut ca le-a propus o varianta pentru reducerea sau compensarea datoriei de un miliard de lei.

“Eu am propus o varianta pentru CFR Marfa de a ajuta aceasta companie: sa-mi dea in banii astia niste active ca sa pot ajuta CFR Marfa in sensul de a nu fi executat de altcineva – vagoane, locomotive, terminale. Exista un plan. Imi voi dezvolta un departament de marfa in care vor exista vagoane si locomotive apte de circulatie. Cu o parte din vagoane si locomotive imi voi face propriul meu transport tehnologic. Ca un fel de holding. In momentul in care statul roman va considera ca are nevoie sa creeze o alta ‘Marfa’ poate sa dea dispozitie, prin lege, ca aceste locomotive si vagoane de la Infrastructura care au fost luate de la Marfa sa creeze o alta societate de marfa”, a mentionat el.

Directorul general al CFR SA a adaugat ca ar putea achizitiona si trenuri pentru transport de calatori.

“Achizitia de trenuri de calatori…nu vreau sa divulg, ca sunt intr-o negociere. As vrea, sper sa fiu tot aici, ca in momentul in care se va circula de la Bucuresti Nord la Otopeni sa se circule cu material rulant apartinand CFR SA, adica Infrastructura. Si daca reusesc va voi arata un adevarat material rulant performant 2019. Vreau sa va spun un lucru foarte important. Din toate societatile desprinse din calea ferata, singura care este stabila acum este CFR SA”, a subliniat Constantin Axinia.

 

The post Axinia (CFR SA ): Am facut notificari catre CFR Calatori si CFR Marfa pentru datorii; ii voi executa silit appeared first on ZiarMM.