In timpul vacantei de vara, Centrul Cultural-Social Viseu de Sus le-a oferit copiilor oportunitatea de a participa la atelierele Cercului de lectura, organizate la Biblioteca Oraseneasca. Ȋn zilele de luni, miercuri si vineri, elevii de gimnaziu au participat la activitati de energizare, comunicare, concursuri de lectura, la activitati menite sa dezvolte abilitatile de ȋntelegere a textului literar, competentele de comunicare, lucrul ȋn echipa. Activitatile au fost asezate ȋntr-un orar flexibil, menit sa contribuie la crearea unei atmosfere degajate, placute si relaxante, prin intermediul unor metode de ȋnvatare nonformale. Gazda acestei activitati a fost documentarist Gabriela Szerasz, ȋmpreuna cu profesor Monica Grad organizand ȋntalnirile cercului de lectura.
Ȋn intervalul 9- 30 august, elevii din ciclul primar si gimnazial din Viseu de Sus au participat, ȋntre orele 11.00- 13.00, la activitati de energizare, socializare, la concursuri de lectura, la exercitii de dezvoltare a competentei de comunicare, astfel s-au apropiat de biblioteca prin activitati interactive.
Cercul a debutat ȋn 9 august 2017, cu activitati care au pus accentul pe abilitatile de comunicare. Copiii s-au familiarizat cu spatiul bibliotecii, cu munca ȋn echipa si cu sarcinile individuale. Biblioteca a oferit cadrul necesar, iar formatorii – metodele nonformale care au asigurat un climat de ȋnvatare si evaluare flexibil, orientat catre ȋnvatarea prin experienta, cea mai buna modalitate de a se apropia de lumea cartilor ȋn perioada vacantei de vara, fara a simti ȋnvatarea si implicarea drept derulari ȋmpovaratoare sau dificile.
Cercul de lectura a fost organizat ȋn trei etape: exercitii de energizare si de socializare, activitati propriu-zise si de evaluare, feedback si feedforward. Astfel, orarul sau a cuprins exercitii atractive si motivante, metodele active trezind ȋn permanenta interesul elevilor. Mai mult, aceste activitati au creat o punte a cunoasterii ȋntre ceea ce stiu copiii despre lumea cartilor si punerea ȋn practica a competentei de comunicare, a ȋntelegerii textului literar, de producere de text literar si nonliterar.
Fiecare ȋntalnire a debutat cu exercitii de energizare, prin care copiii si-au mobilizat eforturile si atentia necesare ȋmplicarii ulterioare. Fie ca au fost jocuri prin care si-au antrenat memoria, atentia, orientarea si relationarea, fie ca au implicat valorificarea unor talente precum cantatul, actoria, abilitatile manuale, copiii au fost motivati sa se implice activ, sa relationeze, sa comunice constructiv.
Activitatile propriu-zise au fost concursurile de lectura, redactarea unor texte cu caracter functional (cerere, scrisoare) si anunturi publicitare/bannere pornind de la subiecte amuzante, astfel acestia si-au pus ȋn valoare creativitatea, lucrul ȋn echipa, talentele plastice si competentele de comunicare. Ȋn plus, jocul de rol, munca ȋn echipa si prezentarea individuala au urmarit adaptarea copiilor la diverse contexte de comunicare. Fie ca au fost ȋn pielea unor personaje sosite la usa bibliotecii, avocatul personajului sau al limbii romane, fie ca au candidat la functia de presedinte al clubului de lectura, elevii si-au mentinut ȋn permanenta buna dispozitie si interesul.
Un moment important l-a reprezentat valorificarea Zilei Limbii Romane, marcata ȋn 30 august, ȋn preziua sarbatoririi ei, copiii redactand pledoarii ȋn favoarea apararii limbii romane de agresiunile contemporane.
Asadar, cercul de lectura a cuprins activitati relaxante, flexibile, orientate spre ȋnvatarea prin experienta, o frumoasa alternativa pentru petrecerea vacantei de vara.
Monica Maria Grad, profesor de limba si literatura romana la Liceul Teoretic ,,Bogdan- Voda”, Viseu de Sus