Directorul general al CNAPM vizează extinderea hinterlandului Portului Constanța înspre Austria și Polonia

5

Directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime (CNAPM) Constanța, Nicolae Dan Tivilichi, a opinat miercuri, într-o conferință de presă, că pe termen mediu capacitatea de dezvoltare a portului rezidă dezvoltarea de noi capacități de operare a mărfurilor în concordanță directă cu diversificarea structurii mărfurilor operate și extinderea hinterlandului către zona economică central-europeană, având în vedere economiile unor state precum Austria și Polonia.

56aaf86d-7ad1-47a2-8343-b6ac27accdb3

Sursa foto: facebook.com/ConstantaPort

Directorul general al CNAPM Constanța a arătat că, potrivit unor statistici interne, se estimează că la ora actuală prin Portul Constanța se operează aproximativ 75 % din cantitatea de mărfuri ce tranzitează România, dar că în viitor, planurile de dezvoltare trebuie să aibă în vedere atât diversificarea structurii mărfurilor operate aici și construcția de noi capacități specializate în sectorul gazelor naturale și produselor petroliere, spre exemplu, dar și extinderea arealului de beneficiari ai serviciilor către economiile din state central-europene, precum Austria și Polonia, zone către care trebuie extins hinterlandul portuar

"Trebuie să înțelegem că poate mai bine de 75 la sută din întreaga cantitate de marfă care tranzitează România are ca punct final al României Portul Constanța, indiferent că pleacă pe calea ferată sau pe autostrăzi. Dacă ne uităm în jurul nostru, unii poate și-au făcut mai bine calea ferată, discutăm de Bulgaria, și-au făcut mai bine poate drumuri, de-aia vor și poduri, să-și folosească infrastructura de transport. Noi trebuie să ne folosim infrastructura noastră de transport, autostrada albastră, Dunărea. Dacă ajungem la containere, vă pot spune așa, la ora actuală, din Viena pleacă spre Hamburg 350 de mii de TEU-uri anual"—a afirmat Tivilichi.

Directorul general al CNAPM Constanța a mai spus că potențialii parteneri de afaceri din zona central-europeană au sugerat interesul pentru asigurarea unor fluxuri de mărfuri transportate pe cale fluvială sau feroviară, către Portul Constanța.

"În discuțiile pe care le-am avut cu ei, au spus: Faceți Dunărea predictibilă să poată veni la Portul Constanța fluxurile de mărfuri și vi le dăm pe toate. Încercăm să preconizăm o nouă rută — Polonia, a cărei marfă intenționează să găsească ca al doilea culoar de marfă Portul Constanța. Sunt două variante. Ori vin pe cale ferată, dar asta înseamnă că tranzitează un pic Ucraina, intră în nordul țării și ajung în Portul Constanța sau, un pic mai sigur, din Polonia prin Ungaria și apoi pe Dunăre până în Portul Constanța", a declarat Tivilichi.

În altă ordine de idei, Dan Tivilichi a mai susținut că pentru anul 2018 estimează o creștere a traficului de cereale prin Portul Constanța, pe fondul stimulării producției agricole în Serbia, ca urmare a deschiderii agriculturii, din țara vecină, către firmele internaționale de comerț, în domeniul cerealelor dar că portul trebuie să caute și noi direcții de dezvoltare.

"Se estimează o creștere a producției agricole, mai ales în Serbia, unde au pătruns principalii traderi de cereale care vor crește cantitatea de cereale pe suprafața cultivată. Estimăm un potențial între 5 și 6 milioane de tone de cereale. Poate nu va fi tot în 2018, dar există acest potențial, depinde de noi să-l atragem. Portul Constanța nu trebuie să stea numai în cereale, poate avea o valoare deosebită pe segmentul de energie, cu produse petroliere și gaze. A ieșit certificatul de urbanism și în perioada următoare un investitor privat va construi un nou terminal petrolier în Portul Constanța Sud. Ne uităm cu interes spre ceea ce se întâmplă în zona Midia, la Rompetrol, cu rafinăria de la Năvodari, unde avem promisiuni că va fi o creștere a nivelului de trafic prin portul Midia și un alt punct al Portului Constanța pe care dorim să-l dezvoltăm și avem premise importante de dezvoltare este cel al sistemului de transport Ro-Ro. Avem toate șansele ca la sfârșitul lunii decembrie sau în ianuarie cel târziu, să redeschidem linia Constanța — Istanbul, ceea ce ar fi un mare câștig pentru portul Constanța" — a încheiat directorul CN APM, Nicolae Dan Tivilichi.

AGERPRES / (AS autor: Dan Mihăescu, editor: Karina Olteanu, editor online: Irina Giurgiu)