UNTRR solicită Guvernului să nu majoreze acciza la carburanți; România poate să devină un centru de alimentare de carburant în zona Balcanilor

175

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului să nu majoreze acciza la carburanți și propune ca România să devină un centru de alimentare de carburant în zona Balcanilor, se arată într-un comunicat al UNTRR, remis joi, AGERPRES.

db1ed118-09ee-4271-bb00-a136bb2e95ac

Conform sursei citate, transportatorii solicită să nu se aplice acciza la carburanți, ci să îmbunătățească sistemul de rambursare a taxei pe valoare adăugată (TVA) străinilor, astfel încât România să devină un centru de alimentare de carburant din zona Balcanilor, precum Luxemburg în Europa de Vest. În felul acesta, România va deveni mai competitivă, iar statul român va ajunge sa colecteze mai mulți bani, nefiind necesară o majorare a accizei la carburanți.

"În caz contrar, o majorare a accizei la carburanți ar putea aduce pierderi la bugetul de stat. Tacit, Ministerul de Finanțe recunoaște acest lucru prin faptul că dorește implementarea supra-accizei în doua etape, de la 15 septembrie și 1 octombrie 2017, cu scopul de a evita un șoc pe piață", susțin reprezentanții UNTRR.

În România, se consumă anual aproximativ 7 miliarde de litri de carburanți, din care 5 miliarde de litri motorină și 2 miliarde de litri benzină.

"În cazul în care statul va majora acciza cu 38 de bani pe litrul de motorina și benzină, transportatorii români care efectuează operațiuni de transport internațional vor fi obligați să alimenteze în afara țării, iar prin reorientarea alimentării a doar 15% din volumul actual de motorină vândut în România și a scăderii cu același procent al alimentării cu benzină, se anulează orice câștig ipotetic al statului român!", precizează UNTRR.

Potrivit transportatorilor, cei 38 de bani în plus la actuala acciză ar putea aduce statului 45,22 bani (acciză + TVA) pentru fiecare litru de motorină și benzină, suma colectată suplimentar fiind de circa 3,16 miliarde de lei, asta plecând de la premiza că nivelul consumului de motorină și benzină va rămâne neschimbat.

În aceste context, Uniunea atrage atenția că 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaționali (români și străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara României ceea ce ar "conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului român".

"Realitatea indică faptul că circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaționali (români și străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara României ceea ce ar conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului român. (De exemplu, un operator român care face transport internațional cu 200 de camioane și în prezent alimentează lunar 300.000 litri de motorină în România și 300.000 litri de motorină în afara României, în cazul majorării accizei la motorină va alimenta lunar cel puțin 500.000 litri de motorina în afara României și sub 100.000 litri de motorină în România)", mai spun reprezentanții Uniunii Transportatorilor Rutieri.

Totodată, UNTRR susține că prin reorientarea a 15% din carburantul alimentat în România anual spre alte țări va aduce în realitate pierderi la bugetul statului.

"UNTRR solicită Guvernului să aplice măsuri care să conducă la creșterea consumului de bunuri și servicii furnizate de România comunității internaționale. O măsură posibilă este rambursarea TVA cu ușurință și predictibilitate atât firmelor românești cât și firmelor străine din UE și non-UE care efectuează transport rutier internațional, volumul de carburant vândut de România va crește semnificativ spre mulțumirea firmelor de transport, a cetățenilor, a firmelor care produc și distribuie carburanți. Poziționarea României ca un 'Luxemburg' al Balcanilor ar conduce la generarea unui avantaj competitiv pentru statul român și firmele din România, în competiția cu celelalte state din Europa și cu celelalte firme din afara României, oferind o soluție atractivă și firmelor străine care operează transport internațional având România ca destinație sau tranzit", potrivit textului citat.

Potrivit unor informațiilor publicate în România, Ministerul Economiei din Austria arăta că prețul motorinei fără taxe din România este la mijlocul clasamentului UE28, situându-se pe locul 14, fiind mai mic decât prețul fără taxe din 13 state europene, dar mai mare decât prețul din 14 state europene. Prețul motorinei fără taxe este mai mare decât media europeană, fiind al 5-lea preț mai mare decât media europeană.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 14.000 membri — operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.

Ministrul Finanțelor, Ionuț Mișa, a anunțat, miercuri, că accizele la combustibil vor crește în două etape, de la 15 septembrie și de la 1 octombrie, cu câte 0,16 lei pe litrul de combustibil.

El a explicat că termenele pe care le-a stabilit sunt 15 septembrie și 1 octombrie, în fiecare dintre aceste etape acciza la toate cele trei categorii de combustibil, benzină cu plumb, fără plumb și motorină, va crește cu câte 0,16 lei.

Ministrul a spus că măsura de creștere a accizelor la combustibil va fi luată în etape, pentru a nu produce un șoc la nivelul consumului care poate genera creșteri de preț.

AGERPRES/(AS — autor: Cătălin Trandafir, editor: Mariana Nica, editor online: Andreea Lăzăroiu)