Urgențe de Sărbători: vezi câți clujeni au trecut pragul secțiilor de urgență. Cele mai frecvente afecțiuni raportate de reprezentanții UPU Cluj

112

Perioada sărbătorilor de iarnă nu a însemnat doar concedii și relaxare pentru clujeni, ci a presupus și un număr mare de urgențe, adică de situații în care pacienții au fost nevoiți să se prezinte la Unitatea de Primiri Urgențe din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj (SCJUC). De altfel, încă două secții de primiri urgențe funcționează în cadrul Spitalului Clinic Județean pentru Copii și la Spitalul Militar De Urgență ”Dr. Constantin Papilian”.

Numărul de urgențe înregistrate pe final de an a fost unul relativ constant, din păcate însă, reprezentanții unității medicale semnalează o creștere a numărului de accidente vasculare cerebrale (AVC).

”Nu este o incidență mai mare a cazurilor. Numărul persoanelor care s-au adresat la UPU Cluj este relativ constant, nu este vorba despre o afluență mai mare în perioada Sărbătorilor”, a declarat purtătorul de cuvânt al SCJUC, Adela Golea.

Conform statisticii ce cuprinde perioada 24 decembrie 2018 – 2 ianuarie 2019, numărul total de persoane care s-au adresat la Unitatea de Primiri Urgențe din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj este de 1337.

Dintr-un total de 1337 de persoane, se disting și cazurile specifice perioadei:

56 de pacienți cu intoxicație de alcool

8 cazuri de colici biliare

8 cazuri de accidente rutiere

3 cazuri de pancreatita acută.

De asemenea, în această perioadă a fost înregistrat un număr mare de cazuri de accidente vasculare cerebrale:

36 de cazuri de accidente vasculare cerebrale.

Referitor la modul în care și-a desfășurat munca personalul medical, programul turelor de lucru nu a fost modificat în perioada mai sus menționată și s-a lucrat cu același număr de medici și asistenți.

În ceea ce privește timpul mediu de așteptare, acest aspect depinde foarte mult de tipul de urgență.

”Dacă sunt urgențe reale, cod roșu sau cod galben, atunci sunt luați imediat și se respectă, în general, intervalul maxim de o oră sau o oră și jumătate pentru diagnostic, ca pacientul să poată fi trimis în secție dacă e cazul. Dacă vorbim de urgențe cu cod verde, cod alb, albastru ș.a.m.d., atunci tipul de așteptare poate fi de două ore sau chiar mai mare. Ceea ce se încadrează în Protocolul de Triaj, dar este deranjant pentru cel care așteaptă, mai ales dacă este aparținător.

Iar aceasta întrucât spațiul disponibil pentru aparținători este destul de mic, iar dacă trebuie să aștepte afară, în condițiile astea, e deranjant, și această limită trebuie să o recunoaștem”, a declarat Adela Golea.

Conform purtătorului de cuvânt al Spitalului Județean Cluj, Adela Golea, accidentul vascular cerebral se înscrie într-un trend ascendent.

”Cazurile sunt din ce în ce mai multe. Dar s-ar putea ca numărul mare să fie datorat adresabilității crescute la nivelul UPU Cluj, iar aceasta pentru că începând din anul 2015 a început să se facă și acea terapie specifică de tromboliză.

Acest aspect poate fi înțeles și prin numărul pacienților hipertensivi (a pacienților cu diabet, aspecte ce ar predispune accidentul vascular cerebral) din zona deservită.

Sau poate că unii pacienți nu se mai îndreaptă către alte spitale, știind că dacă vin aici și au nevoie de tromboliză, se va face.

De altfel, tromboliza se mai efectuează în Oradea și a început să se facă și la Târgu-Mureș. Deci, s-ar putea ca această creștere să fie artefactuală: să nu avem noi mai multe cazuri, ci să atragem din această regiune pacienții cu această problemă, pentru terapie”, a conchis Golea.

De asemenea, în perioada 22-27 decembrie, în Unitatea de Primire a Urgențelor și Camerele de Gardă ale Clinicilor de Pediatrie, respectiv Chirurgie și Ortopedie Pediatrică a Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii Cluj-Napoca s-au prezentat un număr de 1150 de pacienți, dintre care doar 166, adică 14,4%, au necesitat internare.

Clujenii s-au adresat în perioada sărbătorilor și la Unitatea de Primiri Urgențe din cadrul Spitalului Militar.

Secţia UPU acordă asistenţă medicală de urgenţă tuturor pacienţilor care se prezintă la nivelul UPU conform Legii nr. 95/2006 şi respectiv OMS nr. 1706/2007 privind conducerea şi organizarea unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor astfel: cadrelor active şi personalului civil contractual ale Ministerului Apărării Naţionale, dar și din alte ministere, precum Ministerul Administraţiei şi Internelor, a Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, a Ministerului Justiţiei și Serviciului Român de Informaţii.

Asistența medicală de urgență este asigurată cadrelor militare în rezervă şi în retragere, membrilor de familie a categoriilor mai sus amintite, veteranilor de război şi urmaşii acestora, demnitarilor, conform Hotărârii CSAT nr. 166/2006 şi, respectiv, nr.5/2009, oricărui pacient asigurat/ neasigurat, în conformitate cu legislaţia în vigoare, civil şi militar (Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M 110/2009) etc.

Din păcate, neplăcerile semnalate permanent de pacienți sau de aparținători se referă la timpul mare de așteptare, la faptul că, respectându-se Protocolul de Triaj, unii dintre pacienți sunt nevoiți să aștepte nepermis de mult, fără ca cineva din personalul medical să îi întrebe de sănătate. De altfel, nici condițiile nu sunt dintre cele mai bune, fie că vorbim de Unitatea de Primiri Urgențe din cadrul Spitalului Județean Cluj, fie că ne referim la Spitalul Militar, secțiile de urgență necesită investiții de urgență. Atât în ceea ce privește numărul cadrelor medicale, cât și în logistica aferentă.