Ziua internaţională pentru alfabetizare (ONU)

19
Ziua internaţională pentru alfabetizare este sărbătorită la data de 8 septembrie, reprezentând o oportunitate de evidenţiere atât a progresului obţinut în rata de alfabetizare la nivel mondial, cât şi a provocărilor cu care se confruntă încă acest sector.

Tema sub care se desfăşoară în 2019 acesta această zi este ''Alfabetizare şi multilingvism'', evidenţiind importanţa diversităţii lingvistice în educaţie şi în combaterea analfabetismului, căci, în pofida rezultatelor obţinute, problemele în acest domeniu persistă, fiind distribuite în mod inegal în ţările şi populaţiile lumii, notează site-urile oficiale www.un.org şi en.unesco.org. Cu ocazia ediţiei din acest an a Zilei internaţionale pentru alfabetizare, vor fi discutate principalele caracteristici ale multilingvismului într-o lume a globalizării şi a digitalizării, alături de implicaţiile acestora asupra procesului de alfabetizare, în vederea obţinerii unei incluziuni mai mari.

Totodată, Ziua internaţională pentru alfabetizare 2019 reprezintă o ocazie de exprimare a solidarităţii cu celebrarea Anului Internaţional al Limbilor Indigene şi cu aniversarea a 25 de ani de la Conferinţa Mondială de Educaţie pentru Nevoi Speciale, la care a fost adoptată Declaraţia de la Salamanca asupra Educaţiei Incluzive.

Considerată o prioritate a programului UNESCO, problema alfabetizării reprezintă un element important pe Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă a ONU. Programul de dezvoltare durabilă pentru anii 2030 al ONU, adoptat de lideri internaţionali la Summitul privind dezvoltarea din septembrie 2015, promovează, ca parte a Agendei sale, accesul universal la educaţie de calitate, dar şi crearea de oportunităţi de învăţare pe termen lung, de-a lungul întregii vieţi, astfel încât chiar şi adulţii cărora le lipsesc aceste abilităţi să le poată dobândi la orice vârstă, notează site-ul www.un.org.

Ziua internaţională pentru alfabetizare a fost iniţiată cu ocazia Conferinţei mondiale a miniştrilor educaţiei privind eradicarea analfabetismului, desfăşurată la Teheran, în perioada 8-19 septembrie 1965. În acest sens, a fost propusă data de 8 septembrie, aceasta fiind ziua inaugurală a Conferinţei. Ziua a fost proclamată însă un an mai târziu, mai exact la 26 octombrie 1966, în cadrul celei de-a XIV-a sesiuni a Conferinţei Generale UNESCO.

Începând cu anul 1967, cu ocazia acestei zile, au fost conferite Premii Internaţionale UNESCO pentru merite deosebite în lupta împotriva analfabetismului. În prezent, sunt decernate următoarele Premii Internaţionale UNESCO pentru Alfabetizare: două premii "King Sejong Literacy Prizes", înfiinţate în 1989, cu sprijinul guvernului Republicii Coreea, acestea fiind dedicate meritelor deosebite în promovarea limbii materne, şi trei premii "Confucius Prize for Literacy", fondate în anul 2005, cu sprijinul guvernului Republicii Populare Chineze, pentru merite deosebite în combaterea analfabetismului în rândul adulţilor din zonele rurale şi în rândul tinerilor care nu frecventează cursurile şcolare, îndeosebi al femeilor. Pentru fiecare dintre aceste premii, laureaţii primesc câte o medalie, o diplomă şi o remuneraţie în valoare de 20.000 de dolari americani, notează site-ul en.unesco.org. AGERPRES/(Documentare - Andreea Onogea, editor: Mariana Zbora-Ciurel, editor online: Alexandru Cojocaru)